Jos alamitta olisi jotain muuta...

Pienikin on kaunista...

Paljon on keskustelu nyt kuhan alamitasta ja niiden pyynnistä kutupaikoilta. Olin tänä aamuna todistamassa omakohtaisesti kuinka paljon yhdellä Helsingin parhaista kuhapaikoista voi alamittaisia saada.

Palataan ajassa kuitenkin pari päivää taakse päin...

Sain perjantaina tilaamani jigit kuhanjigaan.com verkkokaupasta, paketissa oli siistissä paketissa suoraan postilaatikkoon toimitettuna pussitetut jigit ja pari pakettia sopiva päitä. Näillä olisi tarkoitus lähteä kokeilemaan kuinka Stadinkuhat tykkäävät näistä.

Olimme sopineet Vesan ja Jarin kanssa reissun jonka tavoitteena olisi saada mittakuhat jallitettua jokaiselle. Aloitimme kalastamisen Laajalahden rannoilta, kävelimme rantaa viskoen tasaisesti jokainen eriväristä jigiä. Ensimmäinen tempaisu tuntui vavassani puolentunnin viskomisen jälkeen. Tartutus, ensimmäinen kuha oli rannalla. Alamittainen noin 35cm yksilö näytti hetken pimevässä illassa kauniimman puolensa ennen laskua takaisin rantamatalaan.

Kalastimme rantaa pitkän pätkän ja muita tärppejä emme saanneetkaan. Matkalla Töölöönlahdelle ajoin rantaa pitkin ja kyllä näki missä on ottipaikkoja. Kalastajatorpan laiturilla oli miesta vapoineen pystyssä enemmän kuin voisi kuvitella, myös laiturin vieressä oli viskojia.

Kokeilimme vielä Rajasaaren ja Lapinlahden rannoilta eikä kaloja näkynyt.
Kaunis auringonlasku keskellä Stadia.

Töölöönlahdella perinteinen kivi oli virolaisen miehen pommituksen kohteena, oli kuulemma saannut kalojakin. Saalispussin sisältöä en kuitenkaan pyytänyt nähtäväkseni. Hetken pommitimme samaa aluetta kunnes päätimme lähteä muualle yrittämään. Sillan kupeessa sain vihdoin kontaktin kalaan. Noin kilon pulikka hauki kävi tukistamassa jigiä ja irtosi jaloissa irti. Viimeisen jigimenetyksen jälkeen lähdimme kohti kotia, kello tikitti lähemmäs yhtä yöllä.

Paluu tämän aamuiseen...

Paikka missä olin aamulla pari tuntia heittelemässä oli Töölöönlahti. Jokainen vähänkään asiasta ymmärtää tietää sen yhden kiven luona olevan hyvä paikka. Ainakin Kalamaratonin aikaa sieltä on mittakaloja noussut, mutta eipä noussut tänään.

Kun heitin munatpataan tuosta "varmasta" paikasta aloin kulkea rantaa heitellen sopivilla paikoilla. Lopulta löysin kohdan jossa ensimmäinen heitto toi alamittakuhan rannalle, toinen toi myös ja kolmannellakin oli kaunis noin 30cm yksilö käynnyt käsissä.

Mietin nopeasti hetken että mitä v ja jatkoin viskomista. Hitaasti pohjaa laahaten nappasi taas jigiin kuha, ja toinen... kolmas, neljäs... Muutin uittotekniikkaa isompien toivossa, taas vietiin, ja taas... Suurensin jigiä ja päätä, sama meno jatkui.

Sain paikan löydettyäni nopeaan tahtiin varmaan kolmekymmentä alamittaista suurimpien lähennessä 35-38cm kokoluokkaa. Näillä olisi siis joku epärehellinen kalastaja ottanut itselleen soppa-ainekset.